GIRO platformkonszolidáció
GIRO platformkonszolidáció
Minden, amit tudni érdemes
A GIRO platformkonszolidáció kiemelt központi téma a likviditásmenedzserek körében, ezért próbáljuk mi is, az FX Software Zrt.-nél, teljes mértékben megérteni a változtatás okait, következményeit és technikai kihívásait. Cikkünkben összefoglalunk minden fontos tudnivalót.
A hazai pénzügyi piac szereplői számára ismert tény, hogy jelenleg a GIRO három elszámolási platformot működtet: a legújabb, 2020. márciusa óta használt Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) mellett a Bankközi Klíring Rendszer éjszakai elszámolási rendszere (IG1) 1994-ben, azaz már 30 éve, a napközbeni többszöri elszámolási rendszere (IG2) pedig 2012-ben, azaz több, mint 10 éve került bevezetésre.
Az eltérő platformokon nyújtott, részben azonos szolgáltatások, a kapcsolódó különböző kommunikációs csatornák, szabványok használata nehezíti a piaci szereplők életét és jelentős belépési korlátként is szolgál az új szereplők számára.
Saját elemzései és piaci konzultációk alapján néhány évvel ezelőtt az MNB a GIRO-val karöltve a platformok konszolidációja mellett döntött, amely kulcsfontosságú lépés a hazai pénzforgalmi infrastruktúra modernizációja felé. A cél az, hogy a különböző, korábban elkülönülten működő rendszereket egységes, skálázható és rugalmas technológiai alapokra helyezzék és a tranzakciók feldolgozását a legmodernebb azonnali fizetési platformra tereljék.
A konszolidált platform révén a GIRO egyszerűbb működési struktúrával, nagyobb üzembiztonsággal és csökkentett karbantartási költségekkel számolhat.
De milyen előnyöket nyújt a pénzügyi szolgáltatók számára?
- Egyszerűbb integráció: A külön rendszerek helyett egy egységes platformhoz való csatlakozás csökkenti a fejlesztési és üzemeltetési terheket. Kevesebb interfész, egységes szabványok.
- Gyorsabb reakcióidő: Az azonnali fizetések támogatása alacsonyabb válaszidőkkel valósulhat meg, ami kritikus a versenyképes ügyfélkiszolgálásban.
- Stabilabb infrastruktúra: Az új platform korszerűbb technológiákra épül, ami javítja a rendelkezésre állást és csökkenti a meghibásodás esélyét.
- Innováció támogatása: A központi rendszer egyszerűbb, egységes API-kat kínál, ami ösztönzi a fintech-partnerségeket és új termékek gyors bevezetését.
- Költséghatékonyság: A szolgáltatók hosszú távon költségmegtakarítást érhetnek el a kevesebb rendszerfrissítés és karbantartási igény révén.
Bár a korábbi ütemezés szerint 2026 évre tervezték az átállást, azonban a projekt komplexitása és az érintett szereplők visszajelzései alapján a határidőt későbbre, 2027 márciusára tolták, és emellett szélesebb körű egyeztetéseket kezdeményeztek a hazai pénzügyi szolgáltatókkal. Jelenleg a korábban, szűkebb körben egyeztetett koncepció finomhangolása zajlik, amely az eredeti célok megtartása mellett néhány jelentősebb változtatást is tartalmaz. Ezek célja, hogy minimalizálják a piaci oldalon szükséges fejlesztési ráfordításokat.
Az új koncepció szerint a GIROInstant rendszer elé egy előtét rendszer kerül implementálásra, amely biztosítja a korábbi elképzelésekben megfogalmazott funkcionalitást:
- Az időkritikus klíring üzenetek továbbra is közvetlenül a GIROInstant rendszerben kerülnek elszámolásra a jelenlegi módon.
- A nem időkritikus klíring üzeneteket az előtét rendszer fogja fogadni, és a GIROInstant rendszerrel együttesen végzi a tranzakciók feldolgozását és elszámolását.
- A non-klíring üzenettípusok viszont az előtét rendszerben, a GIROInstant rendszerbe történő továbbítás nélkül fognak feldolgozódni.
Az előrejelzett változtatások nemcsak a fizetésforgalmat érintik, hanem jelentős hatással lesznek a likviditáskezelési struktúrára is.
Mivel az előzetes egyeztetések során a bankok többször is jelezték, hogy eltérő likviditáskezelési módszereket igényelnek az azonnali és a nem időkritikus tranzakciók, így ennek az igénynek a támogatása érdekében az eredeti elképzelésekkel ellentétesen a jelenlegi egy helyett két teljesítési számlán folyik majd az elszámolás:
- az időkritikus tranzakciók a mostani teljesítési számlán számolódnak el, míg
- a nem időkritikus, IG1-ből és IG2-ből átcsatornázott tranzakciók elszámolására külön teljesítési számlát nyit a GIRO, amelyet egy új, technikai BIC kóddal lehet elérni.
Ezáltal, bár a tranzakciók egy platformon, egy rendszerben kerülnek feldolgozásra, mégis biztosított lesz a szétválasztott feldolgozás és eltérő likviditáskezelés.
A tranzakciókezelési mód is változik a koncepció szerint: annak érdekében, hogy elkerülhetőek legyenek a napindítási és incidenseket követő torlódások a feldolgozásban, a nem időkritikus tranzakciók esetében a korábbi „push” módszer helyett lekérdezés alapú megoldás lesz bevezetve. Így a bankok a saját teljesítőképességük szerint tudják lekérdezni és feldolgozni az érkező utalásokat az átállás után.
Mindezek a koncepcionális módosítások – amellett, hogy bizonyos területeken választ adnak a korábban jelzett problémákra – plusz feladatot is rónak az érintett pénzintézetekre.
- Sok piaci szereplő már részletesen kidolgozott fejlesztési igényeket fogalmazott meg a korábbi vízió alapján, amelyet most a változtatásoknak megfelelően újra kell gondolni.
- A második teljesítési számla és a technikai BIC kód bevezetése új kihívások elé állítja a bankok operációját. Likviditásikezelési szempontból a kettős nyilvántartás komplexebb folyamatokat igényel mind az információ összegyűjtése és megjelenítése, mind a megfelelő likviditás biztosítása szempontjából.
Természetesen ezzel az MNB és a GIRO is tisztában van. A határidő halasztásának célja, hogy a technikai, szabályozási és üzleti oldalon felmerülő kérdéseket megfelelően lehessen kezelni. Így a szolgáltatók több időt kapnak az új platformba való integrációra, tesztelésre és az esetleges belső átállásokra is. Ez különösen fontos az azonnali fizetési rendszer zavartalan működése és a piaci szereplők közötti egységes elvárások szempontjából.
Az átállásra a bankok rendszereit is időben fel kell készíteni. Partnereinkkel közösen már folyamatosan dolgozunk mi is, hogy az InFoRex Treasury Rendszer likviditáskezelési modulja a korábban megszokott módon már az átállás kezdetétől teljeskörűen támogassa a felhasználókat. Legyen szó a szükséges információk összegyűjtéséről, automatikus fedezet ellenőrzésről vagy adat elemzésről, az InFoRexben egy helyen megtalálható minden funkció.